slideshow
skolenerenkunstskoleogdogand

Skolen er en kunstskole og dog….!

Talent er ikke noget man finder, det er noget man skaber!
Alle kan blive suveræne til noget - Hvis man øver sig ihærdigt nok!

"The night of the fight, you may feel a slight sting. That's pride fucking with you. Fuck pride. Pride only hurts. It never helps. You fight through that shit." Marsellus Wallace til Butch i Pulp Fiction

Der eksisterer en gammel debat, udsprunget i den romantiske æra, mellem troen på, at alle kreative handlinger er født af (a) en uigennemsigtig, uforklarlig og guddommelig inspiration eller (b) hårdt arbejde. Hvis det ikke er indlysende i forvejen tror vi på skolen nok mest på den sidste forklaring.

Der er mystiske aspekter involveret i den kreative proces, men ikke så mange som udenforstående tror. Vi tror at der er tre hovedårsager til, at myten om musen er så sejlivet. Den første er, at kunstnere kan være veltalende, men ikke nødvendigvis forstår deres kreative processer godt nok til at forklare dem. Den anden er, at praktiserende kunstnere kan udvikle en overtroiskhed omkring det at formalisere deres metoder. Den tredje årsag kan være kulturinstitutionernes og den enkelte kunstners angst for at miste deres særlige status og magt ved at indrømme overfor sig selv og andre at en del af brændstoffet er deres håndværk og knowhow.

Vi tror på at gode ideer ikke kommer fikse og færdige, men I starten udspringer af din fornemmelse af kunstnerisk potentiale i en hændelse eller er nysgerrighed affødt af en genstand eller et fænomen. Hvis nysgerrigheden er dybfølt og ægte og føles væsentlig for dig, er det næste skridt at udforske feltet, historien, stedet, fænomenet, området, lave research og blive rigtig klog på emnet, tænke dybt over det.

Det meste af det der normalt kaldes kreativitet, kommer af at udforske et konceptuelt rum eller en situation. Det er først her den virkelige kreativitet og de mystiske geniale indfald kommer, der løfter den virkelighed du har beskæftiget dig med ud af trivialiteten,(det som vi alle allerede ved) og gør den til metafor, til noget større og til noget nyt.

"Just think about it deeply, then forget it…then an idea will jump up in your face." Don Draper i MadMen Season 1, Episode 11: "Indian Summer"