coronatid

coronatider

Coronatid

Kbh Film & Fotoskole under Coronakrisen

Kbh Film & Fotoskole er lukket fysisk ned som alle andre skoler. Men vi prøver at holde liv i den tætte forbindelse til vores elever på trods af omstændighederne.

Fotografi:

Vores lærere på fotografi har opfordret eleverne til at skildre den historiske situation vi befinder os i. Følelsen af isolation, den usædvanlige anti skulder ved skulder solidaritet som vi mobiliserer. De nye måder at være sammen på som også opstår, og de store værdimæssige dilemmaer og samfundsproblemer coronakrisen stiller på spidsen. Fotograferne mødes i virtuelle klasserum, der bliver evalueret billeder og givet vejledning.

Skolen har på Emil Ryges initiativ, været medvært på en offentlig, online foredragsrække med hhv. Asbjørn Sand, Kajsa Gullberg og Sigrid Nygaard, som snart vil kunne ses på nettet. Vi var sammenlagt haft små 200 til foredragene, - foreløbigt.

Vi gennemfører et online portrætseminar for skolens fotografelever. Linda Hansen har udviklet en selvportrætøvelse, der involverer 12 af vores fotoelever. Deres fotografier får tæt personlig feedback.

Onsdag 25. marts, holder fotograf Tobias Nicolai online foredrag kun for eleverne - ganske som han skulle have gjort, hvis vi var på skolen.

Skolens fotolærere giver 1 til 1 vejledning og individuel hjælp i forbindelse med elevernes ansøgninger til videregående kunstneriske og mediefaglige uddannelser. Mette Juul underviser i professional practice og fondsansøgninger.

Film:

På filmholdene giver vi feedback på pitches, treatments og manuskripter som eleverne producerer hjemme, med det formål at have et stærkt og gennemarbejdet udgangspunkt for praktisk filmproduktion, når vi får muligheder for at operere i verden igen.

Filmeleverne på vores Overbygningshold (OB) har fået tilbudt coronasikre gyser titelsekvensøvelser, som giver både klippere og fotografer muligheder for at bidrage, uden at man fysisk mødes. På Basis har eleverne fået klippe og lydøvelser og flere øvelser er i støbeskeen. Der er både på Basis og OB, og blandt fotograferne taget onlineværktøjer i brug, som giver mulighed for deling af billeder, footage og filmklip, så eleverne kan arbejde sammen og så resultaterne kan blive evalueret i fællesskab. Der bliver pt. udviklet flere relevante øvelser.

Det kan lade sig gøre enten fordi eleverne selv råder over produktionsudstyr, eller fordi eleverne fik skolens optageudstyr og redigeringscomputere i deres varetægt, da vi måtte skilles for at forhindre smittespredning. Vi kommunikerer pt. via Vimeo, Facebook, e-mail, sms, telefonsamtaler, Teamviewer, Zoom og Wetransfer.

OB og Basis har ind til videre gennemført klassemøder via ZOOM appen. Der er daglige online møder med de respektive hold. Der bliver gennemført 1 til 1 møder med eleverne og givet hjælp med tekniske problemer, hvor lærerne fjernovertager elevernes computere med henblik på at vise praktiske løsninger på tekniske problemer og underviser i brug af værktøjerne.

I de kommende uger bliver der gennemført online foredrag og undervisning med professionelle filmfolk.

Vi kan på trods af initiativerne ikke gennemføre det forløb vores elever har forventet og engageret sig i skolen for. Vi underkender ikke det sociale rums betydning for læring og udvikling. Det bliver så meget mere tydeligt nu - at selv avancerede masterclasses og onlinelæring ikke kan erstatte trenigheden af passioneret samværd, faglig og teoretisk baserede udfordringer og feedback og så learning by doing i et kreativt skolemiljø og ude i den pulserende verden.

Vi vil kæmpe for at den verden vi kommer tilbage til, stadigt vil tilbyde unge københavnere, de muligheder!

Foto © Camilla Lohmann